Novinky

Upgrade - Elektronické řazení, nebo karbonová kola?

Časté dilema jezdců kteří chtějí upgradovat své současné kolo je rozhodování mezi elektronickou sadou a setem nových, karbonových kol. Toto dilema jsme řešili s celou řadou našich zákazníků a rádi bychom se podělili o své poznatky i s vámi. 

 

Co získáte upgradem kol

Naprostá většina karbonových kol jsou lehčí než kola hliníková. Váhový rozdíl se projeví nejen v kopcích, ale také při zrychlování, kde stačí vynaložit menší watty na rozjetí. Pokud vyberete hlubší ráfky, částečně příjdete o benefity plynoucí z váhy, ale kola díky svým aerodinamickým vlastnostem budou lépe udržovat rychlost po rozjetí.

Laboratorní testy uvádí, že některá karbonová kola jsou až 5x tužší než kola hliníková. Díky tuhosti se ztrácí méně energie, kterou dáte do pedálů. Tento efekt je nejvíc znatelný při jízdě ze sedla. 

V neposlední řadě musíme zmínit vlastnost karbonu pohlcovat vibrace. To jde ruku v ruce s tendencí širších ráfků. Tato kombinace vám zaručí pohodlnější jízdu, což na českých silnicích není k zahození.

Pokud máte kolo s ráfkovými brzdami musíme zmínit horší brzdný účinek oproti kolům hliníkovým, který je umocněn při jízdě na mokru.

V rozpočtu na nová kola myslete i na nové pláště, dostanete tak z vašeho upgradu maximum.

V případě, že se rozhodnete upgradovat kola, zůstane vám doma náhradní set kol, který můžete kdykoliv použít. Náboje na silniční kola s pevnou osou jsou na rozdíl od horských kol, kde jsou různé šíře nábojů, standardizovaná. Kola tak můžete použít v budoucnu i na nový rám. Pokud upgradujete sadu, zůstane vám těžko použitelná krabice s díly.

 

Co získáte upgradem na elektronickou sadu

 

Upgradem na elektronickou sadu získáte konzistentní řazení. Oproti mechanickému řazení, kde při používání degraduje lanko, na které působí vlivy a které se vytahuje, řadí dobře nastavená elektronická sada stejně po celou dobu používání.

Další výhodou elektronické sady je její lepší tolerance k řazení v tahu, i když tento způsob řazení není ani u el. sad doporučen, motorek si se zátěží poradí lépe než lanko.

Pokud vozíte 10ti, nebo 11ti rychlostní sadu, upgradem na novější 12ti rychlostní sadu získáte plynulejší řazení, mezi vaším největším a nejmenším pastorkem je zkrátka více pastorků a převody jsou tak mírněji odstupňované. Pokud plánujete upgrade z 10ti rychlostní sady, ujistěte se, že vám váš náboj použití 12ti rychlostní sady umožní.

Při upgradu na Shimano Di2 je nutné myslet na kompatibilitu rámu s tímto systémem. Pokud není možné vést kabeláž rámem vaší jedinou možností bude Sram AXS.

Výměnu sady bychom doporučili v případě, že máte po bikefittingu, kde vám bylo doporučeno výrazně změnit délku klik.

 

 

Shrnutí na závěr

Pokud vám vaše kolo sedí a vy plánujete upgrade, který vás na kole zrychlí, doporučujeme zvolit upgrade kol. Váhový rozdíl mezi hliníkem a karbonem poznáte ihned při prvních vyjížďkách, pokud s upgradem pořídíte i nové pláště, jízdní vlastnosti vašeho kola se výrazně posunou.

Pokud máte problém s vaší současnou sadou, nebo vám na kole něco nesedí, ale nechcete pořizovat celé nové kolo, upgrade sady je možnost jak některé z těchto problémů vyřešit. Moderní páky mají jiný, příjemnější úchop, můžete zvolit vhodnější délku klid a v neposlední řadě také jiné zpřevodování vašeho kola.



 

Jak připravit kolo na Klínovec?

Druhý letošní závod ze seriálu Road Classics se blíží a je na čase dát vašim závodním a švihovým speciálům trochu péče. Servisy v těchto týdnech o práci nemají nouzi, proto je dobré řešit věci včas. Základní safety check ale zvládnete klidně sami, přečtěte si jak.

Doporučujeme udělat si na vaše kolo chvilku už tento víkend. Určitě mu neublíží, když ho v půlce léta pořádně vyčistíte. Zaměřte se na pohon a pláště. U plášťů zkontrolujte, jestli nejsou sjeté nebo nařízlé. Většina plášťů má značky, podle kterých stav plášťů snadno poznáte. Pokud vozíte pláště bezdušové a nějaký čas jste nedolévali tmel, kontrola tmelu je na místě. Návod na jednoduchou kontrolu tmelu najdete v tomto videu.

V dalším kroku se zaměříme na pohon. Špinavý pohon vám nebude správně fungovat, proto doporučujeme zkontrolovat a následně sundat řetěz. Důkladně ho vyčistit a poté se zaměřit na zbylé komponenty. Nezapomeňte kouknout na kladky přehazovačky, často se na ně namotávají vlasy a další nečistoty. Kladky se pak špatně točí a můžou vás zpomalovat. Po vyčištění převodníků můžete řetěz nasadit zpět. Doporučujeme použít novou rychlospojku, ať máte na závodě klid, že řetěz vydrží. Pokud voskujete, na suchý čistý a suchý řetěz doporučujeme aplikovat náš oblíbený Silca Super Secret Drip a nechat zaschnout (ideálně přes noc).   


V Krušných horách nastoupáte přes dva tisíce metrů, čeká vás i několik delších sjezdů. Koukněte tak i na stav brzd. Pokud máte šupleru, změřte šířku destiček. Sram destičky by neměly mít méně než 3mm, u Shimana se měří pouze brzdová směs a ta by neměla mít méně než 2mm. 

Pokud na kole uděláte před závodem nějaké úpravy, vyměníte destičky, nebo například pláště. Jděte se na kole v týdnu ještě projet, ať máte klid, že v den závodu bude vše fungovat a vy si budete moci akci užít.

⚠️ Pokud najdete na kole závadu, začněte servis řešit hned na začátku týdne. Poslední volné termíny našeho servisu najdete v servisním formuláři. ⚠️

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz